جستجو

تبلیغات



چه بخوریم تا سرما نخوریم

    دکتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه و محقق مرکز تحقیقات غدد درون ‌ریز دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید:تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری ‌کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است. برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. مصرف پرتقال، انواع توت ، فلفل دلمه‌ای ، سیب زمینی و  سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم و دریافت زیاد و منظم ویتامینC  به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند. غلات سبوس ‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه Bهستند.عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. مصرف سیر که دارای آهن و روی است، سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود. افرادی که زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوند، ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی ، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند را مصرف کنند. همچنین دانه کنجد و آفتابگردان ، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 هستند که این اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی، به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند. عفونت‌های مکرر تنفسی با کاهش ذخایر ویتامین a همراه است. جگر، کره و تخم ‌مرغ از منابع غنی ویتامین a هستند. هویج، انبه، سیب‌ زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و  سبزیجات سبز تیره نیز تامین ‌کننده "بتا کاروتن" هستند که در بدن به ویتامین a تبدیل می‌شود. در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده بسته‌ بندی شده و کنسروها خودداری کرد، زیرا از لحاظ ویتامین و مواد معدنی فقیر هستند و به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و  سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده نمود.


    این مطلب تا کنون 25 بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ سه شنبه 29 بهمن 1392
    منبع
    برچسب ها : مصرف ,سرماخوردگی ,عفونت‌های ,ویتامین ,اسیدهای ,می‌شود ,دستگاه تنفسی ,عفونت‌های مکرر ,سیستم ایمنی ,
    چه بخوریم تا سرما نخوریم

تبلیغات


    تبلیغات شما در این قسمت

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز پنجشنبه 10 فروردين 1396

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر